De bästa extraljusen är de som har bäst ljusbild och bäst kvalitet för ditt behov.
Här går vi igenom skillnaderna så att du kan ta rätt beslut vid köp av extraljus.
För vissa är de bästa extraljusen de som lyser längst och starkast medan andra är supernöjda med bara extra belysning för en billig peng.
För att du ska kunna avgöra vilket extraljus som är bäst för dig och din bil, lastbil eller ditt arbetsfordon behöver du ha koll på viktiga begrepp som lux, lumen och ljusbild. Och kvalitet. Och det reder vi ut här!
Välj rätt extraljus – genom att titta på lumen, lux och ljusbild
Vad är lumen?
Lumen (lm) anger den totala mängden ljus som ett extraljus avger, så det är ett bra mått på hur kraftig ljuskällan är – men inte hur ljuset används. Ett extraljus med högt antal lumen är inte alltid bättre om ljuset inte koncentreras rätt.
Tänk så här: En vanlig glödlampa har också lumen – men du skulle inte vilja köra bil i mörker med bara en sådan, eller hur?
Vad är 1 lux vid X meter?
Lux mäter hur starkt ljuset är på en viss punkt, till exempel 300 eller 500 meter framför bilen. Det här är ett mycket mer relevant mått att titta på när du väljer extraljus och ledramp.
- 1 lux = tillräckligt ljus för att läsa en bok eller urskilja hinder på vägen.
- Så om en lampa når 1 lux vid 500 meter, innebär det att du ser tydligt dit.
Ju längre räckvidd, desto bättre för höga hastigheter och landsvägskörning.
Ljusbild – Vad menas med spot, flood, combo
Ljusbilden avgör hur ljuset sprids från extraljuse och det finns tre vanliga typer:
Typ | Egenskaper | Används för |
---|---|---|
Spot | Smal ljusbild, lång räckvidd | Motorväg, rally, hög fart |
Flood / Fjärr | Bred ljusbild, kortare räckvidd | Landsväg, skog, arbetsfordon |
Combo / Driving beam | Kombination av båda | Allround |
Färgtemperatur på extraljus
När man mäter färgtemperatur, använder man enheten Kelvin (K). För extraljus hamnar värdet oftast mellan 5000K och 6500K. Det innebär i sin tur att:
- Ljuset får en vit till kallvit ton (dagsljus)
- De ger god kontrast och tydlig sikt – vilket kan minska trötthet
- Extraljusen passar alla väderförhållanden
Exempel på färgtemperatur i Kelvin:
Kelvin | Färgton | Exempel |
---|---|---|
2000K–3000K | Varmt gul-orange | Levande ljus, glödlampor |
4000K | Neutralvitt | Halogen, arbetsbelysning |
5000K–6000K | Kallvitt | Dagsljus, LED-ramper |
6500K+ | Blåvitt | Xenon-ljus, kalla LED-strålkastare |
Sammanfattning
Vad är viktigast när du ska välja de bästa extraljusen?
Det viktigaste när du ska välja extraljus är att välja dem efter just DITT behov. Kör du mycket efter motorväg är en smal och längre räckvidd att föredra eftersom det ofta är raka sträckor utan skog. Kör du däremot mycket efter landsväg och med mycket skog så klarar du dig oftast med en kortare men bredare ljusbild för att också ha koll på omgivningen.
Sedan har vi ju självklart kvaliteten på extraljusen. Du kan hitta billiga extraljus och du kan hitta dyrare, som har likande ljusbilder, och det som ofta skiljer dem åt då är kvaliteten. Kvaliteten kan skilja sig på många olika sätt, bland annat i i hur länge de håller, om det kommer krypa in fukt i lampan, kvaliteten på dioderna med mera.
Du kan läsa mer om olika kvalitet på extraljus här!
Men ska du välja extraljus eller ledramp då? – Här kan du läsa mer om skillnaderna dem emellan!
Vad? | Varför viktigt? |
---|---|
Lux vid X meter | Visar hur långt du ser |
Ljusbild | Avgör var ljuset hamnar |
Lumen | Total ljusstyrka |
Färgtemperatur | Påverkar sikt och komfort |
Vi hjälper dig välja rätt extraljus
Vi har flera års erfarenhet av fordonsbelysning, både genom försäljning och montage, så kan vi hjälpa dig välja rätt för ditt behov.
Vill du ha råd om vilken ramp eller vilket extraljus som passar ditt fordon så hör av dig till oss på 24v.nu – så hjälper vi dig hitta rätt i ljusdjungeln!
Kontakt
BUTIK: Norra vägen 28, Sundsvall
Öppet: Mån-Fre: 07.00 – 17.00
Kontakt: Chatt eller 060-12 24 30
Mail: kundtjanst@24v.nu